Szerepválság és
konfliktusok a fogyasztói társadalomban
A fogyasztói társadalomban, miután a profitorientált érdekek
mentén az az elsődleges cél, hogy jól alkalmazkodó fogyasztókká váljunk,
nem meglepő, hogy a média és a szépségipar,
a divat diktálja a trendeket.
A hagyományos női férfi szereptulajdonságok
mára már felülíródtak és új
vonások jelentek meg. Ismerjük a jellemzően női
dilemmát, a karrier versus család kérdését,
de látjuk azt is, hogy a férfi családfenntartói
pozícióból már kiszorult. Megismertük
a lúzer fogalmát, aki valahogy mindig lemarad és
kimarad.
Szaporodtak az étkezési zavarok, megjelent az ortorexia,
valamint megismerkedhettünk a metroszexuális férfi
fogalmával is.
Tudjuk, hogy kötetnyi szakirodalma van a szingli jelenségnek,
az ismerkedés csapdáinak és receptjeinek, egyszóval
szemünk előtt zajlik egy változás.
Először a társadalmi háttérről érdemes
beszélnünk, milyen térben zajlik le mindez.
A fogyasztói kultúra a nárcizmus
kultúrája
is egyben (Lasch,1974). A szlogen, melyet a társadalmi elvárások
elénk állítanak így hangzik: „jól
kinézni és remekül érezni magunkat”.
A fogyasztói kultúrában a média és
a reklámok nyomása valójában egyfajta szerepjátszásra
sarkallja mindazokat, akik „sikeresek” akarnak lenni.
A testi megjelenés és a külső benyomás
immár elsőrendű fontosságú és
meghatározó eleme a jól működő karriernek.
A test és szexualitás egyre szabadabb megjelenési
formái a reklámokban, arra sarkallnak mindenkit, hogy észrevegye
az üzenetet, aki izmos, karcsú, vékony és szexualitásában
felszabadult, az a mai kor figurája, aki kövérkés, átlagosan öltözött,
az depressziót sugall, és vélhetőleg sikertelen.
A fogyasztói kultúrában új viszony alakult
ki a test és én között.
A manapság gyártott, piacra dobott és árusított
diétás, karcsúsító, testedző és
kozmetikai karbantartó termékek hosszú sora jelzi,
hogy a jó megjelenésnek és a testi erőnlét
megőrzésének rendkívüli jelentősége
van a kései kapitalista társadalomban. (Turner)
A reklámok, a populáris sajtó, a televízió és
a filmek a test stilizált képeinek tömegét
nyújtják, gyakorlatilag a tökéletest ábrázolják,
ezzel is hangsúlyozva a megjelenés és a „kinézet” fontosságát.
A topmodell külső és az állandó boldog
mosoly az arcokon olyan életérzést is közvetít,
ami észrevétlenül állít elént
elvárásokat. Tudattalanul kötjük össze a
két információt, ami a képekből felénk
sugárzik, ezzel pszichésen befogadva a látványt és érzést.
Az aszketikus testi munka jutalma már nem a kirobbanó egészség,
hanem egyfajta feljavított megjelenés, egy „eladhatóbb” én.
A munkaerő piacon és a magánélet területén
egyre nagyobb fontosságú a „Jó termék” előállítása,
erről szólnak azok a tréningek és képzések
is, melyeket azért szerveznek, hogy sikeresen és megfelelően értékesítsük
magunkat.
Két alapvető kategóriát figyelhetünk
meg, a test belső aspektusából az egészségi állapot és
optimális működés fenntartására
vonatkozó karbantartó ajánlásokat (az étkezési
reklámok, gyógyszernek nem minősülő szerek)
, hogy szembeszállhassunk a betegségekkel, romlással,
az öregedési folyamattal. A külső pedig a megjelenésre,
valamint a társadalmi téren belüli mozgására és
kontrolljára vonatkozik (a kozmetikai és szépségápolási
reklámok).
Pachter szerint: Az igazán népszerű hősök
ma már nem a hatalmasok, a birodalomépítők,
a feltalálók, akik véghezvittek valamit. Notabilitásaink
filmsztárok, popénekesek, a szabadidőnkben látható „szép” emberek,
akik inkább az élvezet filozófiáját
hirdetik, mintsem a fegyelemét és a nehéz erőfeszítésekét.
Ez olyan paradoxon, amit a realitásban bármikor érzékelhetünk.
Manapság már komoly iskolázottság és
képzettség szükséges egy jobb állás
betöltéséhez, nem igaz, hogy szerencsével és „jó időben,
jó helyen lenni” elvével megtarthatná bárki
is hosszútávon a pozícióját.
A fogyasztói kultúra képi világában
végtelenül kombinálható témák
ismétlődnek: a fiatalság, szépség, energia,
jó kondíció, mozgás, szabadság, romantika,
egzotikum, fényűzés, élvezet, szórakozás.
Az embereket rá kellett venni, és úgy tűnik
sikeresen, hogy kezdjék kritikusan figyelni testüket, énjüket és életstílusukat.
Egy olyan világ teremtődött tehát, melyben az
egyének arra kényszerülnek, hogy sebezhetően és
enyhe szorongással folyamatosan ellenőrizzék magukat,
vajon nincsenek-e olyan testi hibáik, melyeket már nem
lehet természetesnek tekinteni. Tudjuk, hogy a plasztikai sebészet
egyre szélesebb szolgáltatást nyújt, ma már
nem csak nőknek, hanem izom implantátumokkal férfiaknak
is. Minden elérhető és megcsináltatható,
vagyis lélektanilag az emberi test szinte teljesen formálhatóvá vált.
Tapasztalataim szerint a jobban kvalifikált pozíciót
betöltő alkalmazottak komoly gondként kezelik, hogy
testi, külső jegyeikben, és kulturális szignáljaikban
ne tévedjenek.
Szorongásaik egyik forrása ennek
az image-nek a tökéletes előállítása.
Mondhatnánk persze, hogy ez felszínes jelenség, és
a ruházat kiválasztása nem válhat pszichológiailag
megoldandó kérdéssé, azonban valójában
egy olyan énaspektusnak a működését figyelhetjük
nyomon, mely az intézményi, tekintélyelvárások
nyomására, mozgósítja a szorongások
egész tárházát, esetenként regresszív
mintázattal.
Kern írja: Olyan kor ez, melynek a fiatalság, az egészség és
a testi szépség a rögeszméje. A tv és
a mozi, e vizuális domináns médiumok kitartóan
emlékeztetnek arra, hogy a karcsú, kecses test, valamint
a vonzó arcon felvillanó gödröcskés mosoly
a boldogság kulcsai, sőt talán ezek alkotják
a boldogság lényegét.
A fogyasztói kultúra a testet kiáltotta ki az öröm
hordozójává, hiszen vágyat keltő és
ugyanakkor vágyakozó. Minél közelebb áll
a tényleges test a fiatalság, egészség, a
jó kondíció és a szépség idealizált
képeihez, annál nagyobb a csereértéke. A
fogyasztói kultúra megengedi a test abszolút kirakatba állítását,
szemben pl. a XIX. Századdal, mikor a ruhák a test elleplezésére
szolgáltak.
Annak ellenére, hogy a test rendelkezik olyan, eleve adott lehetőségekkel,
mint magasság és a csontváz felépítése,
a fogyasztói kultúrán belül az a tendencia érvényesül,
hogy a testi jellemzőket egyre inkább formálhatóbbakként
kezelik, tehát a meggyőzés arra szolgál, hogy
némi erőfeszítéssel bárki elérheti
a kívánt megjelenést. (Turner)
A magazinok és tanácsadó rovatok folyamatosan azt
mondják, hogy mindenkinek vállalnia kell azért a
felelősséget, ahogy kinéz.
A képek összehasonlításra ösztönöznek,
hogy milyenek vagyunk, illetve milyennek kellene lenni. A mozi és
a reklámok segítettek létrehozni a testi megjelenés új
szabványait, miután tudatára ébresztették
a tömegközönséget, mennyire fontos a „jó külső”.
A populáris média és a kereskedelmi érdekek
működése nyomán a „jól kinézni és
remekül érezni magunkat” egészségnevelési üzenet
eladható árucikké vált.
A testkarbantartás szilárd pozícióra tett
szert, a képeken karcsú, csillogó szemű, szép
emberek láthatók a meztelenség különböző fokozataiban,
akik élvezik a testedzést. A kövér embereket általában
letörte, komoran ábrázolják, vagy mulatságos
figurák, egy letűnt kor maradványai.
A XX. Század figyelemreméltó vonásainak egyike
Theodore Zeltin szerint a sovány nő győzelme a kövér
felett.
A fogyasztói kultúrában a karcsúság összekapcsolódott
az egészséggel, és az az egészségnevelési üzenet,
miszerint túlsúlyosnak lenni komoly egészségi
kockázatot jelent, beleépült az egyezményes
bölcsességek tárházába.
A nők nagyon is tudatában vannak, hogy a diétázás
fő oka szépészeti, és, hogy a „jó külső” nem
csupán a társadalmi elfogadhatóság eléréséért
szükséges, hanem kulcs lehet egy izgalmasabb életstílushoz
is. Ez a tézis mára, az étkezési zavarok
nagy számának a jelentkezésével valósággá vált,
sok esetben derül ki, hogy pl. a betegek fantáziáiban
ez a fajta izgalmas, szinte vizuálisan is megjeleníthető várt életstílus
kudarcot, csalódottságot hordoz.
Az olyan kultúrában, amelyben a test az útlevél
mindenhez, ami jó az életben, az én megőrzése
a test megóvásán alapszik. Egészség,
fiatalság, szépség, szex, fittnesz – ezek
azok a pozitív tulajdonságok, amelyeket a test elérhet és
megőrizhet. Minthogy a megjelenést az én egyfajta
tükrözésének tekintik, a test elhanyagolása
komoly szankciókat vonhat maga után, az embert kevésbé fogadják
el, rásütik a lustaság bélyegét, csökken
az önbecsülése, sőt átélhet erkölcsi
kudarcot is.
Az étkezési zavarok számának emelkedése
jelzi, hogy a női és anyai identitás kialakulása és
jól működő önértékelés
harmonikus viszonya egyre több zavart szenved. Egyre inkább érződik,
hogy a fogyasztói társadalom elvárásai emelkednek,
a külsőségek és az érdekviszonyok szerepének
erősödése kifejezett destruktív hatásként értékelhető.
Cikkeket olvashatunk arról, hogy új szociológiai
fogalomként megjelent a „beautizmus”, ami nem jelent
mást, mint a szépség és attraktivitás
prioritását össztársadalmi szinten.
Ennek az új gondolkodásnak az alaptétele: a szép
jó, a csúnya rossz! Vagyis olyan előítéletek
születése indul meg, amelyek már társadalmi
méretekben is hatnak.
Szociológusok szerint ennek a változásnak
vannak egyéb tovagyűrűző hatásai is. Ma
egyrészt jelentősen felértékelődött
a nők szerepe, és ez a nemek kapcsolatában további
konfliktusokhoz vezethet, másrészt ez egyfajta gazdasági
manipuláció, aminek a nyomában kialakuló kulturális és
eszmerendszer új kiváltságokat és új
elitet teremt. Mindez azt is jelenti, hogy a kedvezőtlenebb adottságúak
számára ez egyre áthághatatlanabb akadályokat
emel, és komoly negatív diszkriminációt jelent.
Olvashatunk arról, hogy európai országokban elbocsátások
okaként sok esetben a túlsúlyt jelölik meg,
mint elfogadhatatlan alkalmazotti jelenséget.
Ez a társadalmi trend pedig együtt jár majd azzal
a jelenséggel, hogy a szorongásos kórképek és
az étkezési zavarok száma tovább növekszik.
Ha az étkezési zavart, mint társadalmi metaforát
vizsgáljuk, akkor társadalomlélektani szempontból
krízishelyzetet látunk.
A sikeres énről alkotott képhez, „sikeres testre” van
szükség, melyet fegyelmezni, formálni kell, ezt szolgálják
ki a test és szépségipari szolgáltatók.
Turner szerint az önkiteljesítés iránti küzdelemben
az egyének értéke mások értékítéletétől
függ. Az emberek önértékelése egyre rosszabb
nívón van, sokakban a külső környezetnek
tulajdonított elvárások olyan mély szorongást
mozgósítanak, amiket képtelenek uralni, és állandó nyomásként élik
meg azt.
Ebben a folyamatban a test külsejének, a homlokzatnak jelentős
szerepe van. A jó külső a látható teljesítmény
nárcizmusára utal. Ebben a formában pl. az anorexia
túlhajtott testkontrollja, a külsővel való törődés
szenvedélyessége a modern nárcizmus szélsőséges
formájának is tekinthető.
A bulímia, mintha a fogyasztói társadalom instabil
kettős kötését szimbolizálná, egyfelől
a féktelen fogyasztásra irányuló éhség
a falásrohamokban nyilvánul meg, a teljesítményelv
pedig, mely a szigorú kontroll alá vonást jelenti,
a testsúlycsökkentő módszerekben ölt testet.
A korunkra jellemző teljesítményhajszolást
a munka terén, ami az egzisztenciális szorongások
következtében a „nemet mondás” képtelenségében
manifesztálódik, értelmezhetjük hasonlóképpen,
mint a bulímiás betegek érzelmi viszonyát
a visszautasíthatatlan étellel szemben.
Ebben a társadalomlélektani térben azon nők
csoportja, akik kamaszkoruktól szenvednek étkezési
zavarban, nehezebben szabadulnak meg tüneteiktől, hiszen a
külvilág számukra már a realitásban
is agresszív elvárást sugall.
Az emberi kapcsolatokról…
Szalai Erzsébet szociológust idézve, a politikai
rendszerváltás óta a politikai, gazdasági és
kulturális hatalmat koncentráló új elit és
a hozzájuk kapcsolódni képes társadalmi csoportok,
valamint a leszakadóban lévő elszegényedettek
fogyasztási szintje és életmódja között áthatolhatatlan
szakadék alakult ki.
A választható értékek és szerepkészlet
csak az elit és a hozzájuk kapcsolódók számára
bővül, de számukra is csak átmenetileg, a többség
számára ez az elvi bővülés inkább
frusztrációt okoz, hiszen valós lehetőségeik
egyre inkább szűkülnek. Ahogy differenciálódnak
a lehetőségek, mindkét csoport lélektani szempontból
egyre nehezedő helyzetbe kerül. Az egzisztenciális pozícióját
megőrzött, illetve emelkedő státuszba kerülők
folyamatos önérvényesítési, érdekérvényesítési
harcot folytatnak, hiszen nincsenek biztonságban, jólétük
nem prolongált.
Ennek következtében az addigi emberi kapcsolataikban jellemző érzelmek
helyét átveszik újabbak, a kapcsolati tőke
folyamatos építése, az őszinte emberi érzések,
félelmek, szorongások szinte teljes hárítása
illetve tagadása. Energiáik ebben az egzisztenciális
harcban fogynak el, és egyre kevesebb jut akár a szűkebb
családi környezetre, illetve saját magukra.
Az elszegényedőben lévő emberek életérzése,
annak ellenére, hogy más fogyasztói szinten, más
hétköznapi problémákkal küszködve élnek,
ugyanígy jellemezhetők.
A megélhetésért folytatott harc ugyanúgy
felőrli emberi kapcsolataikat, a kénytelen átélt értékválság,
a megszokott életszínvonal feladása és a
prolongált egzisztenciális szorongás devalválja
kapcsolataikat, érzelmi energiáik nagy része a
depresszív, szorongásos állapotok feloldására
használódik.
Miközben a média egyre gyönyörűbb színekkel ábrázolja
a tökéletest és az elérendőt, a realitásban
egyre több mélyül a szakadék a tényleges és
a fantáziált javak között.
Ebben a társadalomlélektani állapotban törvényszerűen
jelenik meg az agresszió, a tehetetlenség következtében,
valamint egyfajta csodaváró attitűd, ami a kilátástalanság
képét enyhíti. Az előbbi öndestrukció formájában
(önpusztítás), vagy heteroagresszióként
jelentkezik, ami az emberi kapcsolatokban, a frusztrációs
tolerancia erőteljes csökkenésében, egyszóval
a viselkedés megváltozásában látható.
A társadalmi, morális konvenciók átértékelődése
egyre inkább szembeszökő, a hétköznapi emberi
magatartásban is.
Az emberi kapcsolatokban érzékelhető problémák
nagy része abból származik, hogy az emberek egymás
felé bizalmatlanok, kevéssé őszinték és
tudatosan és tudattalanul is legjobban a visszautasítástól és
a fájdalomtól félnek. Miután az egzisztenciális
javak megszerzése lassan mindennél fontosabbá válik, új
elem tarkítja az ismerkedési nehézségeket, és
ez már az időhiány és megszerzett javak védelmén
alapszik. Az a férfi, aki kemény munkával és
heti 60-70 órás munkával tartja fenn magát
egy jó minőségű egzisztenciális nívón,
nem valószínű, hogy ezt feltétlenül és
jóindulattal akarná megosztani valaki mással. Idejébe
nem fér bele egy normális párkapcsolat kiépítése,
tehát maradnak a kampányszerű, epizodikus kalandok,
amikkel a hétvégi űrt kitölti, ezzel a magány érzését
is távoltartja ideiglenesen.
Sem javai közé, sem az érzelmeibe nem óhajt
befogadni senkit, mert az csak hátráltatná az életét,
ami amúgy sem könnyű.
Mielőtt hősünket elítéljük, gondoljunk
arra, hogy a fogyasztói társadalom az egyedülálló státuszt
méltányolja, mert munkavállalóként ők
a végtelenségig terhelhető réteg.
A pozíció eléréséhez és megtartásához
olyan sebesség kell, amelyben már nincs idő az érzelmekre,
biztonságot nyújtó emberi kapcsolatokra, ugyanakkor
a környezettel szemben egyre erősödő projektív
tendenciát érzékelhetünk, melyet a bizalmatlanság,
a gyanakvás és a folyamatos rivalizáció jellemez.
A fogyasztói kultúra megteremtette azt a pszichés
légkört, amiben a közepesen kvalifikált rétegben
már az elért pozíciók megtartása csak
folyamatos készenléti állapottal működik,
melytől a szorongáscsökkentést várja mindenki.
Manapság egy – egy munkahelyen a biztonság érzését
csak az adja, ha az informális kommunikációs rendszerrel
tisztában van valaki, folyamatosan monitorozza a környezetét, állandó készültségben
van a saját helyzete védelmezésére.
Ezt azt jelenti, hogy stratégiai és hierarchikus szempontból
is tisztában kell lennie a kollégák napi helyzetével,
tudni kell, kinek mi a célja, milyen kapcsolati tőkével
rendelkezik, hol húzódnak a határai és meddig ér
el a keze. Pontosan tudja mindenki, kivel kell jóban lenni minden áron,
kitől kell tartani és hogy senkit nem szabad valódi őszinteséggel
megközelíteni, mert visszaüthet. Gyakoriak a csalódások,
mert a látszólagos baráti kapcsolatok is azonnal összeomlanak,
ha valamilyen előnyhöz juthat az egyik fél, hiszen ezek érdekvezérelt
viszonyok, melyeket kizárólag az anyagi érdek vagy
a megszerezhető nárcisztikus gratifikáció jellemez.
A bizonytalanság mára szokásos életérzés
lett, és nem csak egzisztenciális szempontból.
Amit régebben szenzitív tendenciának éreztünk
egy – egy páciens terápiájában, ma
gyakorta a túlélő stratégia egyik eleme. Azt
mondhatnánk, hogy akár munkahelyi, akár társadalmi
méretekben elemezzük a lélektani viszonyokat, az egyre
inkább paranoid szinezetű pszichés munkamódot
hív életre, aminek legfőbb elvárása
a tökéletes megfelelés az alkalmazotti szinten.
Megfigyeléseink szerint a mai páciensek nagy része
ennek a rétegnek a tagjaként, nárcisztikus személyiségvonásai
felerősödésével reagál, a ma sikeresnek
mondható karakterek a pozitív érzelmeket takargatják,
a kötődés, a bizalom és a szeretet, mint fogalmak
számukra leszűkülnek olyan definíciókká,
mely érezhetően üres struktúrát takar,
valódi tartalom nélkül.
Az élet fontos értékei, mint materiális értékek
jelennek meg, gyakran látjuk az öndefiniálás
folyamatát a márkákon keresztül. A jellemző szorongásforrások,
melyek miatt segítségért fordulnak, sok esetben
látszólag munkahelyi vagy párkapcsolati konfliktus,
miközben annak hátterében olyan diffúz szorongásérzést
látunk, melynek átélése sokszor már évek óta
tart.
Depresszív érzések jellemzik őket, melyben
a tüneti kép mögött kiüresedés, elégtelenségérzés és
projektív identifikációs mechanizmus érzékelhető.
Általában jellemző, hogy a társadalmi elvárások,
a folyamatos egzisztenciális szint megtartása és a munka
megőrzése, mindent felülír. Gyakori, főleg a multinacionális
cégeknél és a szoros konkurenciával jellemezhető média,
reklám és kommunikációs ügynökségeknél,
hogy kampányszerű munkákat kapnak, melyek több napig
tartanak és a szoros határidők miatt, gyakorlatilag 20-22 órás
munkát igényelnek naponta. Ilyenkor gyakorlatilag bent laknak
a cégnél, ami egyben azt is jelenti, hogy az élet egyéb
területeivel nem foglalkoznak, sem érzelmi, sem gyakorlati téren.
Jellemző, hogy a kapcsolatrendszerük hasonló életvitelű emberekből áll,
tehát mobilon és chaten tartják a kapcsolatot. A menedzsment
vagy a felsővezetés minden igényét kielégítve
igyekeznek megfelelni, mert tisztában vannak vele, hogy nem pótolhatatlanok,
bármikor felvehető helyükre más valaki. Ez lélektanilag
olyan érzelmi munkamódot és reakciókat indít
be a páciensek nagy részénél, amiben a cég
vagy a főnök projektív felületként megfelel a
rideg és kiszámíthatatlan anyának, akivel a tárgykapcsolat
bizonytalan és az egyetlen esély a megtartásra a tökéletes
megfelelés.
Szinte ellenvetés nélkül élik így a
napjaikat, csak éppen az állandó projektív
készenlét eliminálja az egyéb fontos értékeket.
Nagyon fontos tényező az is, hogy a már megszerzett
javak és pozíció elvesztését mindenki
olyan veszteségként vagy hiányként definiálja,
amit nehezen élne túl.
A fogyasztói kultúra egyik csapdája ez, hogy miközben
gyakorlatilag nincs ideje és tere jól és élvezetesen
elkölteni a pénzét, mégis beáldoz érte
szinte mindent, és azt éli át, hogy képtelen
lenne más nívón élni már. Nem véletlen,
hogy az ún. kényszeres vásárlás és
kontrollálatlan pénzköltés is jellemzi őket,
hiszen a rendelkezésre álló hétvégi
napban a hét minden feszültségét és
frusztrációját oldják egy- egy plázában.
A praktikus megoldás nagyon hamar átfordul tünetté,
amit már nem képesek uralni. Sok esetben derül ki
terápiás helyzetben, hogy az illető egyébként
megszállottan vásárol cipőket, kiegészítőket,
ruhákat, a bankkártyája teljes lemerítéséig.
Miután a mai kor egyik elvárása, hogy negatív érzések
nem jelenhetnek meg a külvilág előtt, egyre gyakoribb
a pszichoaktív szerek, a baráti úton beszerzett
szorongáscsökkentők alkalmazása.
Nagy mennyiségű pszichés kapacitást emészt
fel ez az „öngyógyítás”, melynek
eredménytelenségét hosszan rejtve marad, gyakoriak
az alkohol problémák, a hétvégi „resetelések”,
melytől mindenki a tünet spontán enyhülését
várja. Miután a páciensek nagy részének
a kapcsolatai felszínesek, nincs tere az őszinte érzelmeknek,
tehát folyamatosan konténerelniük kell indulataikat és
szorongásaikat.
Általában mindenki igyekszik a csúcsformáját
hozni a munkaideje alatt, a „remekül kinézni és jól érezni
magunkat” szlogen egyre erősebb nyomás alatt tart mindenkit.
A párkapcsolatok terén is észlelhetjük, hogy
bizonyos női magazinok egyre agresszívabb viselkedést
javasolnak a fiatal nőknek, miszerint „szerezd meg őt, és
tedd a magadévá”, ami lassan teljesen lefedi a hagyományos
férfi szerep, a kezdeményező, domináns pozíciót.
Ahogy néhány évszázaddal régebben,
a társadalmi szerepek szoros hierarchiában és ismert
működési elven működtek, tehát ha egy
nő leejtette a keszkenőjét, akkor a férfi tudta,
hogy közeledhet, úgy érzékelhetjük manapság,
hogy sem gesztus, sem szavak tekintetében nincs már biztos
fogódzó. Mindkét nem elbizonytalanodva próbál
megfelelni az új elvárásoknak, miközben fantáziájában
lehet csak biztos, mert ott nyugodtan építheti a történetet,
szemben a valósággal, ahol már minden képlékeny.
Ahogy a nők agresszívabb viselkedése látható, úgy érzékelhetjük,
hogy a férfiak maszkulin vonásai átalakulnak és
femininné válnak. A metroszexuális férfi
alakja, már több nőies részletet hordoz, mint
gondolnánk és céljaiban is határozottan hirdeti,
hogy egy férfinak is jár mindaz, ami egy nőnek. Megnőtt
a saját testtel foglalkozás időtartama, ami megint
csak a nárcisztikus érzelmek előretörését
jelenti, hiszen olyan autoerotikus tendencia érezhető ebből,
ami aggasztó. Ahogy régen és az állatvilágban
ma is, a feromonok szerepe fontos volt a párzás és
megtermékenyítés szempontjából, úgy
gondoljuk végig, hogy a teljesen szőrtelenítet két
nem, lassan már csak művi és szintetikus anyagok segítségét
veszi igénybe a pártaláláskor.
Annak ellenére, hogy kutatások szerint mindenki a hagyományos
szerepekre vágyna, ezt az élet másként diktálja.
Ebből következően nem meglepő, hogy a válások
száma emelkedik és a kapcsolatok frusztrációs
toleranciája egyre alacsonyabb. A valódi érzelmek
kezdenek kiszorulni, lassan már csak üres szóvirágokká válnak és
mindenki elfelejti, mit jelent a kölcsönösség és
a bizalom a társ felé.
Ha a világ ijesztő és szorongáskeltő,
akkor legalább a párkapcsolat és az otthon legyen
az a színtér, ahol nem a gyanakvás és a bizalmatlanság
az úr…. |