Érzelmek és emberi kapcsolatok – gondolatok a média hatásairól. Avagy miért kellenek nekünk a szappanoperák?!Vannak olyan napszakok, amikor a televízióban szinte bármilyen csatornára is kapcsoljunk, szappanoperát fogunk látni. Némi iróniával azt is mondhatnánk, ezek olyannyira egyformák, hogy ha egy mondaton belül kapcsolnánk a csatornákat, ugyanolyan értelmű és mélységű mondat összeállhatna 4-5 filmből. Miért van szükségünk ezekre a filmekre? Adnak-e ezek olyan élményt, ami oka és fenntartója a magas nézettségnek? Vannak-e veszélyei? Jelenünk társadalomlélektani állapota bizonyos vonásait tekintve aggasztó. A szociológusok és a pszichológusok már régóta hangoztatják, hogy az emberi kapcsolatok elsivárosodása, a rövidtávú célok és érdekek mentén történő gondolkodás, a szabadidő csökkenő mértéke és a növekvő depresszív életérzés rossz prognózisú a jövő generációja számára. A mai szülő korosztály számára is komoly veszélyeket rejt, gondoljunk a depresszió és pszichoszomatikus betegségek emelkedő számára, a válások számának növekedésére. Akár magas, akár alacsony szinten egzisztáló rétegeket
vizsgálunk, a hétköznapi életet az elért
javak és egzisztenciális szint további megtartása
illetve a további felhalmozás és fejlődés
jellemzi. Az ennek érdekében tett erőfeszítések
egyértelműen növekvő pszichés terheket
rónak a személyiségre, egyre kevesebb teret biztosítva
a pihenésnek, regenerációnak, és további
emberi kapcsolatok kialakításának. A családon belüli légkör
a benne élő felnőttek
pszichés állapotától függ elsősorban.
Ha a felnőttek hajszolt és valójában állandó készenléti állapottal
jellemezhető életet élnek, akkor az otthon eltöltött
idő is egyre kevesebb lehetőséget nyújt a kiengedésre és
a kölcsönös érdeklődésre. Az családi
egységen belül az elfogadás és biztonság,
valamint a szeretet azok az alappillérek, melyek optimális
esetben biztosítják a családtagoknak az őszinte,
elengedett lélektani működést, és egyben
a szankció- és szorongásmentes pszichés állapot
fenntartását. Azonban a családi viszonyokra is igaz,
hogy a kapcsolatok működtetése és fenntartása,
az érzelmek optimális cseréje erőfeszítéseket és
pszichés energiákat kíván, amit pont a szankcionálás
hiánya miatt, a legkönnyebb a háttérbe tolni.
A “hagyjál, nem látod, milyen fáradt vagyok”és
a ”borzasztó napom volt ma, csak nyugalmat és csendet
akarok” kezdetű mondatok biztosan ismerősen csengenek.
Esetenkénti előfordulásukkal nincs is probléma,
csak a mindennapok szignáljává válva már életformát
meghatározó szabályokká merevülnek.
Ezekben az otthonokban a munka után délután vagy
a viszonylag késő esti órákban általában
a már a nem közös vacsora és a TV nézés
a jellemző rítus.
A családtagok leszoknak egymás kérdezgetéséről,
lassan elmaradnak az élménybeszámolók, mert
a napi feszültségek mennyisége már nem átadható,
maradnak a kétmondatos utalások a helyzetre, ami valójában
konstruktívan már nem változik. A szappanoperák, mint modern népmesék …Jóllehet meglepőnek tűnik ez a párhuzam, szappanoperák és
népmesék, ha belegondolunk, főbb jellemzőik megegyeznek.
A történet általában egy fő cselekményszálon
fut, a történetben kiemelkednek a főszereplők,
de mellettük csak epizodikusan jelennek meg fontosabb mellékszereplők.
A főszereplők alakja egyértelmű, azt is mondhatnánk,
lélektani értelemben szimbolikusan értelmezhető.
Mindig van jó és rossz, gonosz és áldozat,
cselszövő és a cselszövésnek áldozatul
esett figura. Természetesen ez a folyamat alapvetően az anya-gyerek kapcsolatban alakul elsődlegesen, de nagyon fontos a további fejlődés során a látható modellek minősége. A meseolvasáskor a főhős (aki általában magányosan küzd) kalandjai érzelmeket váltanak ki az olvasóból, a gyerekeken láthatjuk, milyen nagyon tudnak izgulni valakiért és haragudni a gonosz alakra. Ezek az átélt érzelmek a saját személyiségen belül is hatnak, mert a mese alakjain keresztül megjelenített lélektani jelenség mindenkinek saját korai fejlődési szakaszát érinti meg. A történet végén a jó győzelme olyan katarzis, mely felidézi azt a nyugalmat és örömet, amit egy biztonságos szeretetkapcsolatban átélhetünk és amely biztosít minket afelől, hogy nem a gonosz marad hatalmon, hanem a jó. A mesék irodalmi értékeket közvetítenek, tehát az átélhető pszichológiai élményen túl dramatikus és verbális információt is közöl. A szappanoperákra ez a fajta információátadás nem jellemző, a nyelvezete és cselekményessége jóval alatta marad az irodalmi értékeknek. Amit mégis közvetít, az a karakterek viselkedésének jellemzői, tulajdonságaik és probléma- és konfliktusmegoldásaik. A megjelenített életformák sematikusan ábrázolnak mai korba helyezett élettörténeteket, ugyanakkor ezzel mégis felülírják a prózai valóságot. Néhány szó a veszélyekrőlA szappanoperák tömegigényt kielégítő mennyiségben
készülnek, de jól kiméretezett adagokban. A
fő veszély a már említett függőségen
túl, a modell és minta átadásban látszik.
A kamasz korosztály, amelyik életkorára jellemzően
tapasztalatot gyűjt, fantáziál és figyeli a
felnőttek világát, egyszóval tanulja az eligazodást
az életben, ezzel a sematikus történetsorozattal szembesül
nap, mint nap. A hétköznapokban a családi beszélgetések
helyett ha az ilyen modellek a mintaadók, erősen megnehezül
a kiskamaszok értékrend kialakulása. Csak a veszély éppen abban látszik, hogy a sorozatgyártás és az igények növekedése közös érdek mentén egymást erősítő folyamat, aminek a hosszútávú következményei jelenleg még nem érzékelhető, de amely a jövő generációjának személyiségfejlődését és művelődését is erőteljesen módosíthatja. |